מולן רוג' מנפץ את שרשרת ההיסטוריה (מאמר)


מה זה פה ? בית זונות?
הסרט "מולאן רוז'" (2001) הינו סרט מז'אנר הרומנטיקה מיוזיקל. העלילה ממוקמת בפריז של סוף המאה ה-19, עת הוקם התיאטרון האגדי "מולאן רוז'"הסרט הוא בעצם ייצוג מחדש של האופרה הידועה של ג'אקומו פוצ'יני- "לה בוהם" (1896). "לה בוהם" מספר על מעלליהם של אמנים צעירים בעולם הבוהמה הפריסאי במאה ה19. האופרה מתמקדת בעיקר במימי התופרת, ורודולפו המשורר הצעיר, המתאהבים עד לסוף הטראגי שבו מימי מתה משחפת. אף על פי ש"לה בוהם" נחשבת ליצירה טראגית, שזורים בה קטעים קומיים רבים. אפשר לראות בברור את הטמעתו של סיפור לה בוהם בסרט "מולאן רוז" , הן בעלילה והן בדרך הצגתו כמחזמר. המעניין הוא ש"לה בוהם" בעצמו הוא עיבוד אופראי לספרו של אנרי מירז'ה "תמונות מחיי הבוהמה" (1851).

לפתוח פה גדול!!! (מתוך לה בוהם כמובן)

פרדריק ג'יימסון (Jameson),במאמרו "פוסט-מודרניזם, או ההיגיון התרבותי של הקפיטליזם המאוחר", טוען שבתרבות הפוסט-מודרניסטית, נמחק הגבול בין תרבות גבוהה לתרבות נמוכה (גבול אשר אפיין את המודרניזם), ונוצר מה שקרוי בפיו "פופוליזם אסתטי".

ג'יימסון נותן כדוגמא את אנדי וורהול, כמי שפירק ועיקר את נעלי האיכרים של ואן-גוך. כך גם באז לורמן, בסרט "מולאן רוז", פירק ועיקר את זאנ'ר המיוזיקל ההוליוודי. הסרט הוא סוג של הזרה לסרטי המיוזיקל: בסרט המיוזיקל הקלאסי נוכל לראות ולשמוע שירים שנכתבו במיוחד לסרט על מנת שיתאימו בדיוק לעלילה; שירים שהיו קשורים בקשר הדוק עם העלילה, והיוו מראה למוזיקה הרווחת באותה תקופה שבו הופק הסרט או לחילופין לתקופה שבו הנרטיב הקולנועי מתרחש. אך בסרט "מולאן רוז'" הבמאי שובר את מחסום הזמן בין העבר להווה, ויוצר מערכת שירים ללא קשר אמיתי ביניהם-מנותקים לגמרי ממקום וזמן.

לסוג זה של הזרה ג'יימסון קורא "פסטיש". הוא טוען כי כיום לא קיימת יותר שפה "נורמאלית"- עליה ניתן לצחוק, ולכן אין כיום ייעוד לפרודיה, ומכך נולד מושג הפסטיש. משמעות הפסטיש היא: חיקוי, שאין בו את המניעים של הפרודיה, לכן הסטירה היא לא חלק מהחיקוי.

לורמן לא מסתפק רק בלעוות את השירים. בנוסף הוא מתיך אותם אחד בתוך השני, ויוצר להם מערכת שלמה של שרשרת סימון אין סופית. למשל, בסצנה בה מופיעה סאטין לראשונה, היא פוצחת בשירה הידוע של מרלין מונרו "Diamonds are a Girl's Best Friends ", ומשם ממשיכה בנשימה אחת לשירה של מדונה "Material Girl ". החיבור אינו מקרי. מדונה של שנות ה-80 התחקתה אחרי מונרו, והקליפ של Material Girl" " הוא למעשה חיקוי, כמעט אחד לאחד, של הקליפ לשיר " Diamonds are a Girl's Best Friends " מתוך הסרט בהשתתפות מונרו, "גברים מעדיפים בלונדיניות" (1953). היוצר מבהיר כאן שהוא רואה עצמו כחוליה נוספת בשרשרת המסמנים השונים בעזרת השיר הנ"ל, ושאר השירים בביצועים מחודשים בסרט. אך ההחוליה הזו היא בעצם מפרקת את השרשרת הזו, בהיותה חסרת קשר אמיתי לשרשרת השלמה, ולכן הוא מסומן ללא מסמן וגורם לפירור השרשרת כולה.

ג'יימסון מדבר על שקיעת הרגש בתרבות הפוסט-מודרניסטית. הדוגמא של השיר המשוחזר של מונרו, מדגים היטב את הרעיון שאנו חיים בתקופה בה "הפיצול של הסובייקט מחליף את הניכור של הסובייקט" (עמ' 106). הוא טוען כי "שקיעת הרגש" טומן בתוכו גם את קץ הסגנון, וקץ החוויה האישית, שהוחלפו בעוצמות מרחפות, הנשלטות בקטגוריה של מרחב ולא של זמן, כפי שהיה בעבר.

דוגמא לכך מתוך הסרט: בסצנה שבה כריסטיאן מנסה לשכנע את סאטין להתאהב בו, הם שרים את שירו של דיויד בואי "Heroes". השיר כאן הופך לשיר חיזורים (ששוב שזור בתוך מחרוזת) שאהוב שר לאהובתו. אך יש לזכור את מקור השיר ואת הרוח שבו הוא נכתב, שכן השיר נכתב במקור בזמן המלחמה הקרה, בעוד בואי התגורר בברלין המחולקת, ומספר על זוג אוהבים שחומת ברלין חצתה את אהבתם. אך בהקשר בו הושר בסרט, שרשרת המסמן נשברת והשיר מאבד את זהותו הפוליטית החתרנית, והופך לסימון של יצירה שמנותקת מהרצף הקודם של היצירה. והפירוש החדש של השיר הוא חסר כל פירוש יחודי ועמוק.

http://www.dailymotion.com/swf/x21d1w
בסרט נוצר תחושה של אובדן הרצף ההיסטורי וההקשרים של שרשרת סימון שנשברת בהווה אחד מתמשך, שחופן בתוכו 100 שנים של קולנוע ו90 שנה של מוזיקה. ובעצם החפינה הזו מאבד את ההקשר ואת היחודיות המקורית של המסמן, ואילו נישאר מסומן ריק מתוכן וחסר כל אחיזה היסטורית.

מוסר ההשכל הוא לשבור שרשראות היסטוריות! אם תעשו את זה זה יכול לגרום לבעיות (דוגמה אפשר לראות ברשומה הקודמת)

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “מולן רוג' מנפץ את שרשרת ההיסטוריה (מאמר)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s