אליס לא שותה רק רעל


לפני שנים רבות בארץ רחוקה, חי ילד. ילד קטן וחלוש בשם וינסנט דמון פורנייה. יום בהיר אחד בשנת 1964, הילד הזה שהיה בן ,16 החליט להשתתף בתחרות כישרונות צעירים, יחד עם חבריו. מכיוון שהם לא ידעו לנגן או לשיר, הם התחפשו לחיפושיות וחיקו את תנועותיהם של הביטלס. לאחר שהם זכו בתחרות במקום הראשון, חיידק הבמה לא עזב את וינסנט הצעיר, אשר שכנע את חבריו ללמוד לנגן באמת ולהפוך ללהקה. הם קראו לעצמם "אירווינגס" לאחר מכן החליפו את השם ל"ספיידרס" ואז שוב שינו אותו אחרי כמה שנים ל"נאזז", רק כדי לגלות שיש עוד להקה בשם זה. לכן בלית ברירה הם שינו את השם של הלהקה ל"אליס קופר".
הלהקה התחילה לתפוס תאוצה וכבר ב- 1966, שנתיים רק אחרי שלמדו לנגן, מצאו את עצמם חברי הלהקה, על קו לוס אנג'לס, והופיעו בכל מיני מועדונים קטנים, כשקהל מעריצים קט החל ללוות אותם.הלהקה הצעירה שהבינה שהיא צריכה להתבלט בצורה ייחודית, החליטה להפוך את ההופעות שלה לחוויה תיאטרלית. הם שינו כמובן את השם של הלהקה לאליס קופר, ווינסנט לקח על עצמו את שם הבמה של הלהקה, ומאז ועד היום הוא ידוע בתור אליס קופר.הלהקה החליטה שבנוסף לאפקט התיאטרלי הם גם צריכים לזעזע את הקהל שלהם, הם החליטו שוינסנט ילבש בגדי נשים ויגלם דמות מכשפה אנדרוגנית.

ב1969 הם הוציאו את התקליט הראשון שלהם "יפים בשבילך" ( Pretties for You), האלבום נחל כישלון. שיר אחד מהאלבום הצליח להגיע למקום ה194 בבילבורד. השיר נקרא Reflected.

יותר מאוחר השיר הזה עבר עיבוד וכתיבה מחדש והפך לאחד הלהיטים הגדולים של קופר ELECTED

למרות הכישלון של האלבום, ההופעות של הלהקה המשיכו למשוך קהל. ב1969 באחת ההופעות, הגיע, בצורה לא ברורה, תרנגולת לבמה. קופר, שלא היה לו שום מושג בחיות משק, חשב שאם לתרנגולת יש כנפיים היא תעוף. הוא הרים אותה וזרק אותה לעבר הקהל, במחשבה שזו תהיה תמונה יפה, של התרנגול עף מעל הקהל. אך כמובן התרנגולת נחתה בשורות הראשונות ונרמסה למוות.

אחד פרגית 2 צ'יפס 3 קולה

עיתונים בכל ארצות הברית פרסמו סיפורים שונים על המקרה, רובם אף סיפרו שקופר מלק את ראש התרנגולת ושתה את דמה על הבמה. העיתונאים קראו להופעה שלו "רוק שוק" ובעצם המציאו ז'אנר חדש ברוק.

למרות, או אולי בזכות מקרה התרנגולת,ב1970, הלהקה קיבלה חוזה נוסף לתקליט, התקליט השני שלהם שנקרא " Easy Action" היה שוב כישלון.

פרנק זאפה, שהתיידד עם הלקה, הצליח לשדך אותם למפיק מוזיקלי מתחיל בשם בוב אזרין. ביחד הם הפיקו את הלהיט הראשון של הלהקה, I'm 18. השיר הזניק את הלהקה למקום ה20 בבילבורד ואת אזרין להיות אחד המפיקים המבוקשים ביותר (הוא יפיק בעתיד את החומה של פינק פלויד, את ברלין של לו ריד והרבה הרבה אחרים) .

באותו תקליט היה גם את אחד השירים האהובים עלי באופן אישי " Second Coming"

אחרי ההצלחה של השיר קופר הוציא את התקליט השלישי שלהם והראשון שהיה הצלחה מסחרית, אם כי לא מסחררת. לאחר מכן כל שנה הוציאו תקליט: ב71 “Killers”, שגם הצליח אבל לא פרץ. רק ב72 הגיעה הפריצה האמיתית.
ב72 הם הוציאו את האלבום "School out" , הסינגל הראשון מהתקליט שהיה באותו שם, זינק למספר אחד בבילבורד הבריטי, ולמקום שני בבילבורד האמריקאי.

בבריטניה מיד הגיעה מחאה של אמהות מזועזעות שקראו להחרים את הלהקה שמקלקלת את הנוער. הם אומנם הצליחו לגרום לBBC להחרים את הקליפים של הלהקה. אבל בארה"ב הלהקה נבחרה להיות הלהקה הראשונה שהופיעה בתוכנית ההופעות החדשה של ABC.

ב73 הם הוציאו את "Billion dollar babies" והפעם הצליח להם, הם הגיעו למספר 1 במכירת תקליטים, גם בבריטניה וגם בארה"ב. התקליט הזניק אותם לשורה הראשונה של להקות הרוק, התקליט הכיל 3 להיטים גדולים שהפכו לקלאסיקה של הרוק. "Elected" שהזכרנו מקודם, "No more mr nice guy " (שגם קיבל לפני כמה שנים חידוש על ידי Megadeth) ושיר הנושא של התקליט באותו שם.

הלהקה התחילה את סיבוב ההופעות של האלבום, בהרבה רעש תקשורתי, כאשר כמו בבריטניה שנה לפני, ארגוני הורים שונים קראו להחרים את ההופעות. דבר שכמובן עשה את ההפך הגמור ותידלק את מערכת היח"צון של הלהקה. ובאותה שנה הלהקה שברה את שיא מכירת הכרטיסים שהוחזק עד אז על ידי האבנים המתגלגלות.
הלהקה העלתה את מופע הרוק המושקע ביותר שהיה עד אז, כולל תפאורת מתחלפות, שינים מרקדות וגשם של בובות של תינוקות מתים. אבל הלחץ כתוצאה מההופעות התחיל להשפיע על הלהקה.

ב73 הם הוציאו גם את הדיסק האחרון של ההרכב " Muscle of Love" והתפרקו. אליס הלך לקרירת סולו. שאר החברים גם ניסו בתקופות שונות לנהל קרירת סולו אך ללא הצלחה גדולה.

ב75 בדיסק הסולו הראשון שלו חבר שוב למפיק בוב אזרין, להפקת תקליט הקונספט " Welcome To My Nightmare" שמספר את סיוטיו של ילד בשם סטיבן. התקליט כלל שוב כמה להיטים שהגדול בהם היה "Only Women Bleed" , אחת מהבלדות הבולטות של קופר. השיר עצמו לאורך השנים קיבל כמה וכמה גרסאות כיסוי, כולל של טינה טרנר, גאנ'ז אנד רוז'ס ואפילו טורי אימוס.

משם קופר המשיך להוציא בממוצע דיסק בשנה אבל לא הצליח לשחזר את ההצלחה, פה ושם היו כמה שירים שנכנסו לבילבורד וכמה להיטים אבל לא יותר.

ב83 הוא הוציא את הדיסק "DADA" שהיה תקליט קונספט, אך אליס לא זוכר שהקליט אותו בגלל בעיות אלכוהוליזם קשה ממנה סבל. אליס הכניס את עצמו למוסד גמילה,כשיצא ממנו החליט להקדיש זמן למשפחתו ולשיפור משחק הגולף.

רק ב86 החליט שהוא רוצה לחזור לקרירת המוזיקה שלו, והתחיל לבנות אותה מחדש. הוא כתב את שיר הנושא לפרק ה5 בסדרת הסרטים "יום שישי ה13" ופתח במופע חדש שהוגדר כאחד ממופעי הרוק המרהיבים שנעשו אי פעם. אליס היה בדרך להחזיר את עצמו לחזית הבמה.

אליס החליט שהוא רוצה להוציא אלבום קאמבק שיסמן סופית את חזרתו, וב-89 זה בדיוק מה שהוא עשה, עם התקליט שנקרא ." Trash " האלבום הזה הכיל את השיר שהפך לשיר הכי מזוהה איתו ובעצם לשיר הגדול ביותר בקרירה שלו, POISON.

x19rmk

אליס קופר פתח את הדלת להרבה להקות שאנחנו מכירים היום מKISS ועד רוב זומבי ומרלין מנסון.

היום אליס קופר חבר לרוב זומבי ושניהם עושים סיבוב הופעות משותף.

כדאי להזכיר שאליס הפך כבר מזמן לאיקון תרבותי. בנוסף להיותו זמר הוא שיחק בכמה וכמה סרטים שהזכור ביותר הוא תפקידו ב"עולמו של ווין"

אפילו הקומיקסאי/סופר הידוע נייל גיימן כתב מיני סידרת קומיקס על אליס קופר, כמנהל קרקס מוזר ומסתורי.

מוסר ההשכל הפעם: גם לזמר שאנחנו מכירים בעיקר שיר אחד שלו, יש שירים יותר טובים.

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “אליס לא שותה רק רעל

  1. תודה על סקירת הקריירה. תמיד נחמד ללמוד יותר על להקות שאתה אוהב אבל לא טורח לחפש מידע עליהם. לגבי הקומיקס – הוא היה חלק מאלבום קונספט באותו השם.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s