פרוטוקול זיקני הקומיקס – ספר ראשון


עכשיו, משנגמרו החגים והעם יהודי יצא שוב לחופשי, נתחיל עם שאלה קטנה:

מה משותף לממציא חוברת הקומיקס הראשונה, לממציא הנובלה הגראפית, לממציא גיבור העל הראשון, להוא שפתח את החנות הראשונה שמתמחה רקבקומיקס, לבחור שארגן את כנס הקומיקס הראשון בהיסטורה, מיקס, וליוצרים הראשונים של הקומיקס המחתרתי בשנות ה60?

כולם היו יהודים!

זה לא חדש שיהודים יסדו את הוליווד, זה לא סוד שחלק גדול מהם נמצא בתקשורת האמריקאית, וזה גם לא סוד שהרוב הגדול של מפיקי המוזיקה הגדולים הם יהודיםאבל למה אף אחד לא יודע שיהודים הם גם עמוד השידרה של עולם הקומיקס?

האם העובדה שעברי המציא את סופרמן משפיעה במשהו? האם קריפטון הניחו תפילים? ובכלל איך עושים ברית מילה לאבן כתומה ?

הרשומה תחולק לשני חלקים. החלק הראשון על היוצרים, מאיפה הם באו ואיך זה השפיע על הדמויות שלהם, והחלק השני על גיבוריהעל עצמם, אלושיהודים בדתם ואלו שרק בהוויתם.

טוב, בשביל להתחיל צריך להגיד היכן ההתחלה. הבעיה שלקומיקס אין התחלה ברורה. אז נחליט באופן שרירותי שאנחנו מדברים על קומיקס מאז שהוא צמח לפורמט המוכר של חוברות (ולא הסטריפים). את חוברת הקומיקס הראשונה פרסם בחור בשם מקס גאינס, שלקח את דפי הסטריפים קיפל אותם לשניים והחליט למכור אותם. מקס גאינס היה בעצם דור שני למהגרים ממזרח אירופה, שמו המקורי הוא בכלל מקס גינזבורג. יום אחד הוא ניקה, כמו ילד טוב, את עלית הגג של אמא שלו ונתקל בעיתון סטריפים ישנים. לאחר שעיין בעיתונים, גילה שהומורם עדיין במותנם ושאפשר למכור אותם מחדש. מקס לקח את העיתון והלך איתו לאחת ההוצאות בעיר. הוא הציע לקפל את העיתון פעם נוספת בתוך עצמו, כך שיצא בגודל מגזין ועם יותר עמודים. המגזין היה הצלחה אדירה. אנשים קנו את החוברות הללו בהומוניהם והתחילה תעשיה שלמה של הדפסות חוזרות של סטריפים. חשוב לציין שכל התעשיה הזו התבססה רק על הדפסות חוזרות ולא על חוברות מקוריות.

עם הכסף שהרוויח קנה גאינס חברת קומיקס עצמאית משלו. בשם all american publication (ההוצאה הכל אמריקאית), הוצאה שבעתיד תהיה אחראית על המצאת כותרים כמו הגרין לאנטרין, הפלאש הוקמן, וונדרוואמן ועוד

אנחנו הילדים של מחזור 73

לבסוף הוא מכר את החברה לDC קומיקס והקים חברה נוספת בשם EC קומיקס שהפכה להיות בשנות ה50 חברת הקומיקס המובילה, עם סיפורי אימה פשע ומלחמה. בשנות ה50, כאשר ניכנס קוד הקומיקס, לEC קומיקס לא היתה בררה והיא חזרה להתמקד במכורתה, היינו, בחוברות הומור שהידוע בהם הוא מגזין ההומור MAD. כל זה תחת עריכתו והנהגתו של גאינס ואחריו בנו של מקס ,ביל גאינס.

גינזברג, כמו יוצרים אחרים בתקופה, ובכלל מהגרים ידועים בארה"ב, ניסה לטשטש לגמרי את המקורות שלומשנה את שם משפחתו לגאינס, פותח חברת קומיקס עם השם הכל כך פטריוטי ובעצם מנסה להחביא את זהותו הסודית סימפטום שעוד יחזור על עצמו ויתפרץ בעתיד.

בשנות ה40 כששוק הקומיקס עדיין בחיתוליו, התעשיה מבוסס על הדפסות חוזרות של סטריפים ישנים שפורסמו בעיתונים השונים לאורך השנים. וכדרכם של בארות ישנות, החומר הלך ונגמר אט אט. גאינס הבין שאין מנוס והוא צריך להתחיל לחפש חומר מקורי לחוברות, כותבים חדשים וציירים חדשים. אך איזה צייר רציני יחפש לעבוד בקומיקס, ואפילו לא קומיקס באחד העיתונים הגדולים?

את העבודות הבזויות יעשו לרוב אלו שמחפשים דרך להשתרבב לתוך החברה, כאלו שידם לא משגת להתחיל במקום טוב באמצע. אלו שלרוב שאר הדלתות סגורות בפניהם, אלה שבדרך כלל גדלו על גפילטפיש.
אך גם כאן לא היתה הפתעה. יהודים שרצו להיכנס לתקשורת או לקנות לעצמם שם היו צריכים להיכנס בתחתית של התחתית של הפרמידה, וגם אז לרוב לעשות את זה תחת שם עט "אמריקאי".

ב35 קמה חברת קומיקס בשם "NationalAllied Publications" (הוצאת המדינה המאוחדת) שלימים תהפוך ל– "Detective Comics" ולבסוף תקצר פשוט ל DC" קומיקס". היא היתה בבעלותם של שלושה שותפים, 2/3 מהם כמובן יהודים. הקומיקס המקורי הראשון, נקרא NEW COMICS שאחרי זה הפך לDetective Comics. בתחילה הקומיקס לא תפס. הסטריפים המצחיקים וסיפורי ההרפתקאות לא הצליחו לעמוד בסטנדרטים של הסטריפים בעיתונים, ומחירות הקומיקס התחילו לצלול. ב1935 באו לעזרת המגזין שני אומנים יהודים צעירים,ג'רי סיגל וג'ו שוסטר,

"תביא, תביא להעתיק את השיעורים בתושב"ע "

וביחד הם ממציאים דמות גיבור חדשה, עדיין לא הדמות האיקונית שלהם,סופרמן, אלא דמות בשם דוק אוקולט, שהוא סוג של בלש פרטי בדומה לדמות הבלש של האמפרי בוגרט, רק עם טוויסט של "על טבעי". הקומיקס היה סוג של "תיקים באפלה פוגשים את בוגרט פוגשים את באפי". הפלא ופלא, דוק אוקולט היה בדיוק מה שהרופא המליץ, והסיפורים שלו הביאו בבת אחת לעליה חדה במכירות. עד היום הוא אחת הדמיות הכי ותיקות ביקום של DC שעדיין חלק מאותו יקום. לפני כמה שנים ניל גיימן השתמש בדמותו באחד מהסדרות שלו.

במקביל לעשיית דוקטורט, אוקולט סיגל ושוסטר ניסו למכור את הרעיון של איש שרירים בגלימה אדומה וטייץ כחול, אבל אף הוצאה לא הסכימה להדפיס אותו בטענה שזה דמיוני מידי אפילו בשביל ילדים. הקומיקס היה מצויר בצורה מרושלת וכתוב בצורה קצת משעממת, במיוחד ביחס לסטנדרט שהציבו סטריפים כמו פלאש גורדון ודומיו. גאינס הציע להם לערוך את הסטריפים שלהם לפורמט של חוברת מגזין. לאחר שקיבל את הגרסה החדשה, גאינס שלח את הסקיצות לחברו המוציא לאור של חברת DC קומיקס, יהודי אחר, שהחליט לתת הזדמנות לדמות, בעיקר בזכות הקרדיט שהרוויחו עם הדמות הקודמת דוק אקולט, וגם באופן לא מבוטל בזכות הקשרים הפנימיים שנקשרו – עצם היותם בני אותה דת, שמנסים לעזור אחד לשני.

אין ספק שפירסום סופרמן היה סיכון עצום, דמות בדיונית לגמרי עם סיפור רקע קצת מוזר. דונגפיל נטל סיכון עצום, סיכון שהשתלם לבסוף. במרץ 38 יצא הגליון הראשון של אקשן קומיקס שהזניק את המכירות כמו טיל ,או ציפור או מטוס אוסופרמן!

אחרי הרעש הגדול שסופרמן יצר, תעשיית הקומיקס התחילה לצבור יותר ויותר תאוצה, וכמו פטריות אחרי הגשם מתחילים לצוץ גיבורים חדשים בקומיקסים חדשים בחברות הוצאה לאור חדשות. השוק מוצף בעשרות כותרים חדשים מידי חודש. וזו ההתחלה של מה שיהיה ידוע כתור הזהב של הקומיקס.

אם אתם לא יודעים מה לקנות לי ליום הולדת? אחד מהחוברות הללו, תודה


אחת החברות שקמו בסערה היתה הוצאת "טיימלי קומיקס" שלימים תהפוך "לאטלס קומיקס" שתהפוך בסוף ל"מרוול קומיקס". את החברה הקים מרטין גודמן. נכון, עוד יהודי. שני הכותבים העיקריים שלו היו ג'ק קרבי וג'ו סימון עוד שני יהודים.

ג'ק קארבי נולד בכלל תחת השם היהודי יעקוב קורצברג, ואף הוא היה דור ראשון למהגרים יהודים אוסטרים. הוא התחיל את עבודתו באחד העיתונים כמאייר פשוט, מאלו שמאיירים את הכתבות במקומות בהם לא היה אפשר להכניס תמונות. משם עבר לאולפני האנימציה של מקס פליצ'ר,אך בעבודה השחורה, בסירטונים של פופאי. הוא עבד בתור "ממלא" אנימציה, תפקיד שמשמעותו למלא את הפריימים העיקרים בסרטים. הוא ברח משם בטענה שהוא הרגיש כמו פועל במפעל. הוא עזב את אולפני פליצ'ר ומצא עבודה בפוקס קומיקס, שם הוא פגש את ג'ו סיימון. השניים החליטו לעזוב את פוקס ולפתח דמות בצורה עצמאית.
ג'ו וסיימון פגשו עורך מגזין פופלפ היהודי, והציעו לו עסקה לפרסם את הקומיקס שלהם. בתמורה הם יקבלו משכורת הוגנת ו15 אחוז מהרווחים על הדמות. ביחד הם הוציאו את הגליון הראשון של קפטן אמריקה. הגיליון זכה להצלחה מידית והפך את קירבי ואת סימון לשמות מובילים בתעשיה.

 

קפטן אמריקה נגד צ'רלי צ'פלין

בגליון מספר 3 של קפטן אמריקה, החליטו בטיימלי לתת לאחד מהעובדים הזוטרים של ההוצאה את ההזדמנות הראשונה שלו. אותו עובד צעיר שחיכה כל כך הרבה זמן להזדמנות הזו החליט שהוא לא יתן לה להתפספס. העורך הטיל עליו את העבודה של למלא את הטקסטים הפנימים של סיפור המסגרת. הגליון הזה של קפטן אמריקה הפך לאחד הגליונות האיקונים והחשובים ביותר של קפטן אמריקה, גם בגלל שזאת היתה הפעם הראשונה שקפטן אמריקה השתמש במגן המפורסם שלו, אך גם בגלל שזה הגליון הראשון שבו כתב העובד הזוטר סטאנלי ליבר. סטנלי ליבר גם הוא יחליף את שמו לשם אמריקאי יותר והיום אנחנו מכירים אותו בשם סטאן לי. סטאן יהפוך לכוח המוביל והיחיד ששרד לאורך כל התקופה מתור הזהב ועד היום. כיום סטאן לי הוא יוצר הקומיקס המזוהה ביותר בעולם. כמובן, אפילו לא צריך להזכיר שגם הוא יהודי!

 

סטאן היזהר ! ספיידרמן אחוריך!

היום המצב קצת שונה. עכשיו יהודים יכולים לעבוד כמעט בכל עבודה שהם רוצים. כיום שוק הקומיקס הפך להיות חלק מחברות ענק וקואופרטיבים חסרי שם ופנים, קשה להשתחל בין השורות. כרגע מרוול שייכת לתאגידי הענק של וולטדיסני, דיסי שייכת לתאגיד הבידור הגדול של האחים וורנר, וכו..

אך עדיין יש כמה שמות מאוד בולטים בעולם הקומיקס של ימינו והרבה מהם עדיין יהודיםניל גיימן, ארט ספיגלמן, וכו….

בפעם הבא נגיע לחלק הטוב, לשאלה הנצחית מי הוא יהודי מי שנולד לאבא חיזר ואמא יהודיה? נדבר על גיבורים בעלי אופי יהודי וכאלה שהם יהודים באופן מובהק.

מסקנה

זה ציפור, זה מטוס, לא זה הרבי עם טלית מתנפנפת ברוח.

 

יותר מהר מקנידלך, חזק יותר ממצה בפסח, מסוגל לקרוא פסוקים שלמים....

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “פרוטוקול זיקני הקומיקס – ספר ראשון

  1. אחלה פוסט – מאוד מעניין – אני לא ידעתי שגיימן וסטן לי – יהודים… אבל שמתי לב שלעורכות הראשיות (למשל בחוברות של ורטיגו קומיקס) תמיד יש שמות יהודיים (והן גם תמיד נשים). אם יהודים המציאו את סופרמן וקפטן אמריקה, איך זה שאנחנו לא סופר-פופולריים ???!!!! לא מבינה את זה 🙂

  2. מעניין לציין שגם באירופה יש כמה יוצרי קומיקס חשובים- רנה גוסיני- הכותב של אסטריקס, מרסל גוטליב- אחד מהיוצרים החשובים ביותר בצרפת, זואן ספאר- יוצר ספר הקומיקס הפופולארי חתולו של הרבי ואחרים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s