רוק בבית הכנסת


בחו"ל קוראים לזה רוק נוצרי, זו תעשיה של מולטי מיליונים. להקות ששרות שירי אהבה לישו לאלוהים ומהללים את הנצרות. הרבה רואים ברוק הנוצרי תגובת נגד לתרבות הרוק שהתחילה בשנות ה50- והשישים, עם זמרים כמו אלוויס וג'רי לי לואיס. מה שהרבה אנשים לא יודעים זה שאלבום הרוק הנוצרי הראשון היה של לא אחר מאשר של המלך, לא, לא מלך מלכי המלכים, אלא של מלך הרוק, אלוויס פרסלי. ב-71 אלביס הוציא את התקליט "He Touched Me “ (הוא נגע בי), שירי גוספל דתיים בביצוע רוק. התקליט היה להיט, ומכר יותר ממיליון עותקים, זכה בפרס הגרמי והעלה את קרנו של אלביס באומה האמריקאית, אומה דתית יראת אלוהים, לפעמים על סף הפנאטיות הדתית.
חמי רודנר ו12 השליחים
לקח קצת זמן, אבל לאט לאט המפיקים הצליחו להבין את הפוטנציאל: לקחת את הרוק המחוספס, המחתרתי, לנקות אותו, לצחצח אותו ולהזכיר לכל העולם למה צלבו את ישו. באחת העונות במשפחת סימפסונס, התארחה להקה פיקטיבית שהפכה מלהקת רוק, ללהקת רוק נוצרי. הם כימתו למשפט אחד את ההבדל בין השתיים. אתה לוקח את שירי הרוק, ופשוט מחליף את המילה "בייבי" ב"ישו". במקום I love you baby, אז יש לנו את I love you Jesus.

הומר באקט סגידה לישו (כנראה)

הרוק הנוצרי היה קיים במשך שנים, אבל הוא לא עשה באמת גלים. רק בסוף שנות ה-90 היה פיצוץ של להקות רוק נוצריות, חלקן גלויות כמו Seven Day Jesus (שבעת הימים של ישו). ישנן גם להקות שמצניעות את היותן להקות בעלות מסר דתי, ובכך מחבבות את עצמן על קהל שהוא לאו דווקא הקהל שבדרך כלל צורך רוק נוצרי. כזו היא להקתCreed. קריד הייתה אחת הלהקות הגדולות של סוף שנות ה-90. קריד הגיעה לשיא הצלחתה עם האלבום השני שלה, Human Clay (חמר אנושי). בתקליט אפשר למצוא להיטים כמו :בזרועות פתוחות, לעולם לא מת, בתוך כולנו. כולם שירים בעלי משמעות דתית נוצרית. קריד דחתה בהתחלה את הרעיון שהיא להקת רוק נוצרי, וחבריה טענו שהם להקת רוק שמאמינה בישו.
כי מעפר באת ואל רוק אנד ר'ול תשוב
הרוק הנוצרי, שפעם נדחה על ידי הזרם המרכזי של הכנסייה הפרוטסטנטית (רוב הלהקות שייכות לזרם הזה בנצרות), מחובק היום על ידיה, והפך לאחד הכלים המרכזיים שמעביר את מסרי הכנסייה לדור הצעיר, ומגייס תומכים ומאמינים חדשים.
אז מה קורה עם זה אצלנו? למה אצלנו זה לא עובד?
לאחרונה יצא לי לשמוע את הדיסק החדש של יובל סלע:ימים טובים. אם איני טועה זהו דיסק הבכורה של האומן הדתי הזה. הבחור עושה רוק אלטרנטיבי משובח. כמוהו יש עוד שורה שלמה של אומנים שמקליטים ומופיעים עם רוק יהודי. כמובן שיש כמה ניצנים יותר מובהקים כמו שולי רנד, מתיתסהו(למרות שהוא לא עושה את זה בעברית ואפילו לא ישראלי), אבל עדיין הם לא הצליחו לחדור למייןסטרים הישראלי, אפילו לא ממש עשו בו ניגוח קטן.


הדיסק של סלע, מפתיע בהרבה צורות: מוזיקה טובה, שיר שהלחין למילים של מאיר אריאל. אבל אין סיכוי גדול שתשמעו אותו בגלגל"צ, או בכל רשת מרכזית אחרת! וזה מדוע? המילים, הליריקה של השירים האלה, לא רק שמנסות להיות יהודיות דתיות, הן מנסות להיות תפילות בהרבה מהמקרים.
אויש, שכחתי את הכיפה !
בניגוד לרוק הנוצרי, שמבוסס על דרשות יום ראשון, הרוק היהודי מתבסס על הידע הדתי והתלמודי, שהוא הרבה יותר מורכב ולפעמים אף מורכב מידי, בשביל שיעובד לשיר קליט.
לדוגמא השיר יונת ישראל של יובל סלע :
הגעגוע ליונת הסלע
הכמיהה לאחותי בין הקוצים
שושנת שלושהעשר העלים
כותרת למלכים
על נזרך ישימו קודש
תורת ישראל שובי אל עמך
שכינת קודש בואי אל גנך
אביר יעקב רד נהל עדתך
בריקוד ובשירה נצא לקראתך
כמה פיללתי ליונתי שתשוב אלי
נץ ונשר מלמעלה אורבים לאהובתי
מימים רבים בסתר שבה ויוצאת היא לקראתי
עת שבו אלי אחיי ואחיותיי לקראתה איתי
תורת ישראל שובי אל עמך
שכינת קודש בואי אל גנך
אביר יעקב רד נהל עדתך
בריקוד ובשירה נצא לקראתך
זמן אין סופר ציפיתי לחמדת רוחי,זמן רוחש, גועש בעודי ממתין למחמל נפשי,זמן מלא בנסתר ובאפל עת התרחב ליבי,בכל מאודי לזאת שבחרה בי חיכיתי אני
תורת ישראל שובי אל עמך
שכינת קודש בואי אל גנך
אביר יעקב רד נהל עדתך
בריקוד ובשירה נצא לקראתך
אין ספק, שהטקסט הוא נהדר, מרובד, אך אי אפשר להגיד שהוא קליט. הרוק היהודי, בניגוד לרוק הנוצרי, הוא לא שירי הלל ואהבה לאל, פשוטים וקלילים. הרוק היהודי הוא אהבה צפונה ומילות השירים פוזלות ל"ארון הספרים היהודי". אם אמרנו שברוק הנוצרי יש להחליף "בייבי" ב "ישו", הרי שברוק הישראלי יש להחליף את "בייבי", ב"יונה צחורה בעלת עטרת זהב , עטופת קדושה,כל זה עם רמזים נוספים לפסוקים אחרים בתנ"ך, לקבלה, לתורה ולאמונה, ועוד כהנה וכהנה
כל זה הופך את השירים ללא נגישים, קשים לזכירה ולא כל אחד יכול להבין את מלוא משמעותם. ולכן אין זו הפתעה שהשיר הכי קומוניקטיבי בדיסק הוא באמת השיר אלוהיי שכתב אדם חילוני בשם מאיר אריאל:
אלוהי האר לי פניך 
אלוהי שמע אנְחַתי 
באתי אליך 
שבתי עָדיךָּ 
אלוהי, שמע תחינתי 
אלוהי כל כולי לפניך 
כל חיי כל שבלבבי 
התחנני התענני 
אלוהי, ענה לי אבי 
כל חיי עוברים לעיניך 
כל ימיי צל מעשיי 
מה שעשיתי ולא עשיתי 
אלוהיי, זה כל כוחי 
גם אם צחקתי גם אם רחקתי 
ניצוצך בתוך תוכי 



גם זה הוא שיר אהבה, אבל לא מוצפן, לא מטפורה מורכבת, שכוללת בתוכה את כל תורת הפרד"ס (פשט, רמז, דרש, סוד).
לדעתי טוב יהיה אם הרוק היהודי, יבין את הנוסחא וינסה לשלב בין השתיים: בין האהבה לאל ולמילה הכתובה, לבין אהבה לקהל שאין לו סבלנות לשמוע מילים ומשפטים מורכבים עד אין סוף בשירי הרוק שלו ( בפואמה, נהפוך הוא, זה אף מתבקש).
סוף פסוק !!!
לסיום
אני חוזה שהז'אנר הזה של רוק יהודי, ילך ויתפתח ולאט לאט יבין את חוקי המשחק. הדיסק של סלע הוא בהחלט צעד בכיוון הנכון אבל עדיין לא לגמרי שם.
מסקנה
מעניין מה נשמע אם נסובב אחורנית את התקליט של רובים וטליתות(כנראה "תניח לו תפילין ותיתן לו לקרוא פרקי אבות….. תניח לו תפילין ותיתן לו לקרוא פרקי אבות
מודעות פרסומת

2 מחשבות על “רוק בבית הכנסת

  1. רוק יהודי הולך עם אותיות קטנות? נא להגדיל את פונט האותיות אחרת תצטרך להביא מסין זכוכיות מגדלות לכל קוראיך הרבים…

  2. הרוק היהודי קיים כבר מזמן ויובל סלע הוא תופעה אחת מתוך רבים.
    אי אפשר להשליך משיר אחד (שגם אני שלמדתי הרבה שנים בישיבה ועדיין לומד, לא כל כך מבין את כל הדימויים והביטויים שמופיעים בו) לכל שאר השירים.
    יש מאות ואולי אלפים של שירים במגוון סגנונות.
    אגב, מציע לך לשמוע את הדיסק של בוצר – הפרעות. קשב. ריכוז.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s