נקמתו של קפטן אמריקה


קפטן אמריקה, הגיבור האמריקאי הראשון, או לפחות האוונג'ר הראשון. מה זה בכלל אוונג'ר ולמה זה מעניין אותנו?

ובכן בנקודה זו בזמן זה – לא!

אבל בכל זאת, מה אפשר להגיד על סרט גיבור העל החדש שפרץ בחום יולי אוגוסט לבתי הקולנוע הממוזגים שלנו?

קפטן אמריקה – השנים המוקדמות

קצת על הדמות. קפטן אמריקה נוצר על ידי שני אנשים, ג'ק קארבי וג'ו סיימוס (כן,מפתיע שזה לא היה עם סטאן לי). הוא נוצר לראשונה ב41, כחלק מתעמולה סודית (טוב לא ממש אבל בערך) של יוצרי הקומיקס היהודיים להשפיע על דעת הקהל האמריקאית להיכנס לחזית האירופאית במלחמה נגד היטלר. זאת ועוד, בחוברת הראשונה של קפטן אמריקה אנו רואים את הקפטן מכניס סנוקרת לצורר א.ד. היטלר.

מתוך הספר "מלחמתי במלחמתך"

לא היתה זו הפעם הראשונה שהקפטן עולה על המסך הגדול. כבר בשנות ה40 קפטן אמריקה קיבל סדרת סרטים משלו. הסדרות היו כמובן מכוונות לקהל הצעיר, ובאופן מפתיע לא ממש נשארו נאמנות לקומיקס. למען האמת, לא היו נאמנות לו כלל.

למשל, הוא לא היה הטוראי סטיב רוג'רס אלא התובע המחוזי גרנט גרדנר, לא היה לו את המגן המפורסם אלא אקדח צד צמוד, וכמובן, הוא לא קיבל שום נסיוב נסיוני- הוא סתם לבש חליפה והלך מכות.

אבל ההבדל הכי גדול הוא – למרות שהסרט נעשה כבר ב44 אחרי שארה"ב כבר נכנסה למלחמה, ולמרות שרוב סיפורי הקומיקס של קפטן אמריקה סבו סביב הצורר הנאצי – שבסדרת הסרטים הללו הם אפילו לא הוזכרו.

מאוחר יותר מארוול תתיחס להפקת הסרטים בתוך אחת מעלילות הקומיקס של קפטן אמריקה עצמו, אי שם בשנות ה70, ויסבירו שהשינויים נבעו בגלל שדמותו של קפטן אמריקה היתה זהות סודית ולכן מפיקי הסרט לא ידעו את כל הפרטים הללו, רעיון נחמד.

מצלמות, תאורה, פטריוטיות

הרעיון הזה גם זלג לסרט החדש אך בצורה הפוכה. דמותו של קפטן אמריקה הופכת לאייקון לאומי בסרט ומקבלת קומיקס משלה. אנו רואים לראשונה בסרטי הקומיקס החדשים איזכור דיאגטי (בתוך העולם הסיפורי) לקומיקס עצמו. כאשר מעלליו על הבמה מחטיף להיטלר הופך לקומיקס.

אולם בנוסף לסרט משנות ה40 נעשה גם סרט בתחילת שנות ה90. סרט דל תקציב, דל תסריט ודל, נקודה. הסרט היה כל כך דל תקציב שבאמצע הסרט נגמר התקציב לאופנוע של קפטן אמריקה וחצי סרט הוא פשוט רץ ממקום למקום. הסרט ניסה להשאר קרוב יותר לקומיקס, גם הפעם אנו רואים את החייל הצנום סטיב רוג'רס שהופך לקפטן אמריקה, הוא גם קופא במהלך מלחמת העולם השניה ומופשר למאה ה20 וגם כאן הוא נלחם ברד סקול, רק שמסיבה לא ידועה. כמו כן, הוא פשיסט איטלקי ולא נאצי גרמני. הסרט נחשב עד היום לאחד מסרטי גיבורי העל הגרועים בכל הזמנים. לא פלא שמרוול הצניעה את קיומו עד היום.

קפטן אמריקה 2011/1942

ועכשיו ב2011 יצא הסרט החדש של קפטן אמריקה. הסרט נשאר הפעם מאוד נאמן למקור, בחור צעיר וצנום רוצה להצטרף לצבא ארה"ב ממניעים פטריוטים ולא מסוגל עקב תת משקל. אך כאשר ההזדמנות נוקשת על דלתו, הוא מצטרף מיד לניסוי סודי של נסיוב נסיוני שיהפוך אותו לחייל על. הנסיוב עובד אך הממציא שלו נרצח ולוקח איתו את סוד הנסיוב לקבר. הנער מצטרף לקרב ומנסה לסכל את תוכניותיו של מדען נאצי מטורף, הרד סקול. הרד סקול הצליח לאצור את כוח האלים ולבנות לעצמו צבא משוכלל שבעזרתו הוא ישתלט על העולם. היחיד שיכול לעצור אותו הוא כמובן קפטן אמריקה וקבוצת לוחמי עלית שהוא הרכיב. רוצים להמר מי ינצח ?

אבל מה יש להגיד על הסרט החדש? האם הוא תירוץ לעלילה כמו בשנות ה40? האם הוא בדיחה לא מצחיקה כמו בשנות ה90? או האם סוף סוף יש סרט ראוי לקפטן אמריקה?

הסרט החדש הוא סרט טוב. הוא בנוי נכון, קאסט שחקנים שמחזיק את הסרט, במיוחד התפקיד הנהדר של הוגו וויבינג (מטריקס, שר הטבעות, פרסילה מלכת המדבר) בתפקיד הרד סקול.
אך בעיקר יש בסרט הרבה הרבה הרבה אקשן, בדיוק מה שאנחנו רוצים מסרט קומיקס.

להיות או לא להיות, קוביה?

אך יש הרגשה לאורך כל הסרט, שהסרט האמיתי עוד לא התחיל. הסרט עצמו מלא בהרבה מאוד איזכורים לסרטים קודמים, יש את כוח האלים האזגרדים (ת'ור), יש את הממציא המיליונר אבל המשוגע, נו האבא של ההוא (איירון מן) ועוד ועוד….

ידוע לכולם שהסרט הזה הוא האחרון לפני צאת סרט האוונג'רס. האוונג'רס הולך להיות סרט שמאגד את כל (או רוב) הגיבורים של מרוול מהשנים האחרונות לסרט אחד – את אירון מן, ת'ור, האלמנה השחורה, הענק הירוק וכו….
והסרט הזה, יותר מכל דבר אחר, מרגיש כמו חייל החלוץ של הסרט.

בדרך לחתונה עוצרים להציל את היקום

למה הכוונה ? ובכן בואו נראה קודם מי הבמאי של הסרט, ג'ו ג'ונסטון. ג'ונסטון אינו מהבמאים הפוריים במיוחד. ב20 השנה האחרונות הוא ביים בערך 8 סרטים, שהידועים בהם הם : מותק קיווצתי את הילדים, ג'ומנגי ופארק היורה 3. על אף שכולם סרטים נחמדים, חלקם אפילו מאוד כייפים, אף אחד מהם לא ממש בולט כיצירת מופת. כמו ברוב המקרים של סרטיו, גם קפטן אמריקה הוא בעל אפקט דומה.

תזכרו ילדים, לפני פעולה צבאית לא אוכלים פסוליה

פיצוצים, אקשן, אתה יושב, אתה נהנה- וזהו. פיניש, פיניטו לה קומדיה, גורנישט, פין. כלום לא נשאר לך, אתה לא רוצה לחזור לראות את הסרט ולנסות להבין אותו יותר טוב, לנסות לקלוט דברים שלא נקלטו בצפיה ראשונה (אקסמן2), אין שם דמויות שירדפו אותך שוב ושוב ויכנסו לקאנון של הדמויות הבלתי נשכחות בקולנוע (האביר האפל). אין אפילו תהייה פילוסופית בסרט , אפילו רדודה ביותר- לא של מוסר, לא של דת, לא של כלום (ספיידרמן2).

הסרט הוא בעיקר פיצוץ אחר פיצוץ, מרדף רודף מרדף, אגרוף אחר אגרוף. אין ספק שכל אגרוף מתוזמן בצורה מושלמת, ושכל פיצוץ מכוראוגרף עד הפרט האחרון והחוויה כולה מתוזמרת בסימפוניה לדינמיט ורימון, אבל מה הטעם בכל זה אם הכל נשאר אותו דבר כשאתה יוצא מבית הקולנוע.

נכון שלא כל סרט צריך להיות יצירה אקזיסטניאליסטית על קיום האדם ועל מעמדו של האל בעולם השיעתוקי הפוסט טראומטי/מודרני. אבל עדיין, יצירה טובה צריכה איזה שהוא סאבטקסט מינימלי כדי ליצור הרגשה שבה הצופה יוצא עם משהו נוסף מאשר כשהוא נכנס לאולם. ולא, סאבטקסט של "אמריקה הכי חזקה או כן!!" זה לא סאבטקסט טוב.

שורה תחתונה

הסרט הוא סרט קיץ נהדר. מקרר אותך בקולנוע, מחמם אותך בלב אבל בעיקר מכבה לך את המוח. לא צריך לחשוב על כלום. סביר להניח שהוא יכנס לרשימה של סרטים כמו דרדוויל וארבעת המופלאים, סרטים שאנחנו יודעים שעשו, אפילו נהננו יחסית לראות אותם, אבל הם לא באמת מענינים אף אחד היום.

מה שבטוח שזה סרט למסך הגדול.

להסתער!!! יש מפגינים בגינת לווינסקי

מסקנה

לקפוא ל60 שנה ואז להתעורר בניו יורק? נשמע כמו טיסה של אל-על

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s