החבר סופרמן – עולמות מקבילים בקומיקס II


 בשבוע שעבר ניגנו על מיתרי היקומים, גלשנו לנו מיקום אחד לאחר, ראינו את הדמויות שלנו עוטות פנים חדשות, היסטוריה חדשה ואפילו תפקיד חדש.
ראינו איך היקומים המקבילים, שבנתה DC קומיקס במשך 40 שנה כמעט, הלך וגדל, הלך ותפח עד שיצר תסבוכת-  כזו תיסבוכת שכבר קשר גורדי היה קל יותר להתיר. ובדיוק כמו הפיתרון של הקשר הגורדי, גם DC החליטו לפתור את הבעיה שלהם בצורה דומה ופשוט לחצו על כפתור הריסטארט ואיתחלו את היקום שלהם מחדש.  ב1986 זה באמת מה שהם עשו, הרגו את כולם, השמידו את כל היקומים והתחילו מהתחלה.
הפגנת המיליונים


ואם כבר עושים ריסטארט ואיתחול, בואו נתפרע קצת. ובאמת, ב86 יצאו שניים מהקומיקסים החשובים ביותר בתולדות התעשיה. הראשון הוא הסיפור הדמיוני המדהים של פראנק מילר "האביר האפל חוזר (The Dark Knight Returns). השני הוא הקומיקס של DC שמתרחש במנותק מעולם הגיבורים הרגיל, וואצמן, יצירת המופת של אלן מור.
צ'יף צ'יף מעל הרציף


האביר האפל חוזר מתרחש בעתיד דיסטופי, עולם בו באטמן כבר פרש לגימלאות, עד שיום אחד חבורת נערים פורעי חוק מנסה לתקוף אותו ברחוב. ברוס מרגיש את העיקצוץ הכמעט פסיכוטי של העטלף מתחיל להשתלט עליו  ויוצא למלחמה בעולם הפשע וגם בשחיתות הממשלתית.
אחד  החידושים הגדולים  של פרנק מילר בדמותו של באטמן וברוס ויין הוא ששם הוא מתאר את המניע ללבישת חליפת עטלף וללחימה בפשע כסיבה פסיכוטית המשתרשת אי שם לרצח הוריו ואף לטראומת ילדות בה נפל למערת עטלפים. כאן מתוארת דמותו של באטמן כבנאדם אובססיבי בעל טראומות ילדות אשר חי את חייו כתוצאה מדחף פסיכולוגי להילחם בפשע.
הקומיקס היה הצלחה מסחררת והגיע לסיומו גם ב86 , אותה שנה בה כל גיבורי DC הגיעו לסיומם (הראשון).
ואכן 86 היתה השנה בה DC הפסיקה עם הסיפורים הדמיוניים.
כאשר אתה בונה יקום חדש, אתה צריך קודם כל  לבסס אותו לפני שאתה יכול להראות מה היה קורה אילו…. אתה צריך קודם כל להראות מה "באמת" קרה.
לכן במשך כמה שנים לא ניתן היה למצוא סיפורים דמיוניים, או יקומים מקבילים או כל דבר אחר שסוטה מהנרטיב החדש והאחיד של הדמויות.
גם לא נדבר על הטראומה של המולטיוורס שהם יצרו.
שתי הסיבות האלו הביאו למותם של היקומים המקבילים ושל סיפורים דמיוניים בDC קומיקס.
הפרסומת החדשה של קסטרו קצת…


אבל כמו בקומיקס, מוות הוא רק דבר זמני.
וכך בעצם תקופת יובש של  5 שנים, נגמרו במטר של קרוסאוברים. קרוס-אובר הוא אירוע מקובל בספרות בכלל ובקומיקס בפרט. הקרוס-אובר הוא סוג של תחבולה עלילתית בה מכניסים דמות מסיפור אחד לסיפור אחר ויוצרים אינטרקציה בין שתי הדמויות. בחברות הגדולות של עולם הקומיקס, היה מקובל בכל סוף שנה לעשות אירוע גדול שחוצה את כל הכותרים של  אותה החברה (מה שפעם היה אירוע יוצא דופן הפך בימנו למגפה כלל שנתית). כל שנה יש איזה שהוא משבר שכל הגיבורים מתאחדים סביבו ומנסים להתמודד איתו בצורה כזו או אחרת.
ב91 אכן הגיע אירוע כזה, “ארמגדון 2001”, אבל בניגוד לאירועים אחרים, על אחת כמה וכמה לאירועים השונים שהיו בחמש השנים האחרונות של החברה. הפעם האירוע כולו סובב סביב מניפולציה של סיפורים דמיוניים.


"מה אתם משחקים אותה? כולה הורדתי קסדה לא נעליים"

העלילה מתרחשת 10 שנים בעתיד, בשנת 2001, כשהגיבורים נעלמו מהעולם. האמת, הם לא נעלמו, אלא נרצחו, לא סתם נרצחו אלא נבגדו על ידי אחד מהם. כאשר הוא רצח את כולם הוא הכתיר את עצמו כשליט העולם. אך זהותו המקורית של אותו רוצח/גיבור/מונרך, לא היתה ידועה. וכך מדען בן זמנו מוצא דרך לחזור לעבר (91) ודרך מגע ולראות עתיד אפשרי של כל אחד מהגיבורים.
ואכן במהלך קיץ 91, ראינו עתידים אפשריים לכל גיבורי DC.  עתיד שבו סודו של סופרמן נחשף ובעקבות זאת הוא הופך להיות לא פחות מנשיא ארה"ב. עתיד אחר שבו באטמן בשגגה גורם למותו של הפינגווין ובעקבות זאת נעצר ונשפט לגזר דין מוות בעוון רצח.
כעת מה שהיה בעבר אירוע חד פעמי, שבדרך כלל הופיע אצל רק אצל הדמויות הראשיות של עולם DC, הפך באותה שנה לנחלת כלל גיבורי היקום. כל אחד מהם קיבל חוברת שלמה שבה מתואר עתיד אפשרי שתמיד שונה בצורה אקוטית מהקו שבו הוא הולך עכשיו.
ולרגע שוב הייתה עדנה מחודשת לסיפורים הדמיוניים.

סופרמן שולט!! (לא, באמת הוא הנשיא)

אבל הקרוס-אובר היה כישלון, ועד היום הוא נחשב לאחד החטאים הגדולים של DC. הסדרה נבנתה כסיפור בלשי בו אותו המדען שהגיע מן העתיד, מגלה רמזים נוספים לגבי זהות אותו נבל/גיבור. אך רגע לפני הקומיקס האחרון בסדרה, הקומיקס בו מתגלה הסוד, זהות הגיבור שסרח, הודלפה לציבור. DC שפחדה מפגיעה במכירות, שינתה ברגע האחרון את זהות הגיבור הנופל.
וכעת כל הרמזים שהונחו לאורך הדרך היו בלתי רלוונטים והקוראים הרגישו מרומים.
באותה שנה גם יוצא סיפור ה"Elseworlds “ הראשון. אלסוורדס, הוא פרוייקט או מילת קוד חדשה בה השתמשו עכשיו בDC  לסיפורים דמיוניים. אבל בשונה מהסיפורים בשנים עברו, עכשיו DC מחליטה לתת דרור מוחלט לסיפורים הדמיוניים שלה.


מעכשיו זה לא עוד – מה היה קורה אילו בנקודה מסוימת בזמן היה קורה משהו אחר- בסיפורים האלו הכל יכול לקרות.
למשל הסיפור הראשון שהתחיל את Elseworlds , היה דווקא סיפור באטמן ולא סופרמן, באטמן" טרור קדוש (Batman: Holy Terror ) הוא בעולם בו ארה"ב הפסידה במלחמת השחרור מהכס הבריטי. עולם בו הכנסייה אנגליקנית שולטת ברחובות גות'הם.
"זה מספיק בד לשמלה החדשה שלי?"
הקומיקס היה הצלחה כבירה והניב אין ספור סיפורים נוספים בסדרת Elseworlds .
ולעומת העבר, בו סופרמן היה הדמות העיקרית שהופיעה בסיפורים הדמיוניים,  כעת באטמן שולט בשוק הסיפורים הללו. הדמות המעוותת והאפלה קורצת כנראה הרבה יותר לכותבים ולקוראים  מאשר לכתוב עוד סיפור סופרמן ומשפחתו. אין זה אומר שלסופרמן אין סיפורים בElseworlds . יש למכביר, אך עדיין בצורה משמעותית פחות מאשר לחברו העטלף.
החופש שניתן ליוצרים במסגרת Elseworlds , הוציא מתוכו כמה מחוות נהדרות. אפשר למצוא שם לדוגמא מחווה לקולנוע הגרמני האקספרסיונסטי, בטרילוגיית הסיפורים, סופרמן/מטרופליס, באטמן/נוספרטו, ונדר-וומן/המלאך הכחול. שלושת הקומיקסים האלו לקחו את האומנות היחודית של כל אחד מהסרטים האלו, ושזרו לתוך הנרטיב שלהם את הגיבורים האהובים עליהם,  מה שיצר יצירות חדשות ומרהיבות.

מטרופוליס יש רק אחת


אבל יש גם עוד צדדים למטבע. חלק מסיפורי הElseworlds  הוחרמו או אפילו לא הורשו להימכר במדינות מסויימות.

למשל סיפור סופרמן/וונדרמן – שהאלים כזבו (Whom Gods Destroy).
גם כאן יש היסטוריה שונה לגמרי. הפעם סופרמן הופיע לראשונה בארה"ב בשנות ה20 המוקדמות, אך  החליט שהוא נשאר נטרלי למלחמת העולם השניה שהתחוללה באירופה,  דבר שהוביל לניצחונו של הצבא הנאצי על בריטניה ומשם לכיבוש אירופה כולה,
מצב שהביא למלחמה קרה בין שתי המעצמות, ארה"ב וגרמניה הנאצית.
בשנות ה60 סופרמן מגלה את הסוד הנורא של זוועות הנאצים – אבל זה היה כבר מאוחר מידי. גרמניה הבינה את הסיכון שסופרמן מהווה עכשיו והחליטה להפציץ את מטרופיליס בפצצה מיוחדת שכוונה לסופרמן. סופרמן ניצל מהפצצה אך מטרופליס נמחקה מהמפות.
על מנת לא לפתוח מלחמת עולם שלישית, סופרמן קיבל על עצמו גלות מרצון לירח ולעולם לא להתערב יותר בעניני העולם.

הסיפור מתפתח משם לכיוונים לא צפויים בכלל הכוללים את הפנטאון השלם של האלים היוונים.
ובגרמניה, עד היום, החוברות האלו אסורות למכירה, מכיוון שהעטיפות מעוטרות כולן בצלבי קרס שונים, ובגרמניה המודרנית יש חוק האוסר מכירה של מוצרים המעוטרים בצלבי קרס.

הייל סופרמן!?
הElseworlds  מלא בפנינות סיפוריות מוצלחות, כמו סופרמן:הבן האדום (Superman: Red Son) , על עולם בו סופרמן נוחת בערבות רוסיה במקום בארה"ב.
או סיפור ליגת הצדק: המסמר (JLA: The Nail) , על איך עולם שלם יכול ליפול בגלל מסמר קטן, הכל בגלל מסמר קטן הכל בגלל מסמר.
ועוד סיפורים רבים וטובים. כמעט לכל דמות בעולם של DC תוכלו למצוא תמונת ראי ואילו אפילו אחת בעולם אחר.
קומרט סופרמן

בסיפורי הElseworlds  אפשר למצוא הרבה מאוד כותרים וסיפורים, חלקם של דברים שהיו יכולים לקרות, חלקם שלא יכולים לקרות וחלקם של דברים שאסור שיקרו. אבל אם מישהו יכול לדמיין את זה בעולם אחר , מישהו יכול לחוות את זה.
באההה!!!
בשבוע הבא החלק השלישי בסדרת הכתבות, והפעם יקומים מקבילים במרוול קומיקס
או : מה היה קורה אם פיטר פארקר היה ננשך על ידי כבשה רדיואקטיבית
מסקנה
סביר להניח שגם בעולם אחר המזל הנאחס ידבק אלי, אז נישאר כאן בינתיים
מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “החבר סופרמן – עולמות מקבילים בקומיקס II

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s